برای مشاهده تمامی فایل ها کلیک کنید

باغ ویلا ( باغویلا )

مقاله ای در مورد ويلا در ايران

باغ ویلا ( باغویلا ) :

در ايران در فرهنگ عامه معمولاً به خانه‌هايي که نماي چهارطرف داشته باشند يا سقف شيب‌دار داشته باشند خانه‌هاي ويلايي گفته مي‌شود و در شمال ايران به خاطر اقليممرطوب اکثر خانه‌ها به صورت ويلايي ساخته مي‌شدند و با گسترش شهرها از تعداد ويلاها در مراکز شهرها کاسته شد ولي در حومه و شهرک‌هاي ويلاها به چشم مي‌خورند ويلا در اصل به خانه اي ساخته شده در اطراف شهر گفته مي شود که داراي معماري به سبک ايتاليايي است.

طراحي ويلا ها عمدتا در زميني وسيع ساخته مي شوند و بناي آن بايد داراي جذابيت زيادي باشد و ترجيحا بناي ساختماني ويلا بايد با باغچه هاي سرسبز و چشم اندازهاي زيبا احاطه شده باشد ويلا 🙂 به ساختماني گفته مي‌شود که درتعريف امروزه از چهار طرف به بيرون نما داشته باشد و معمولاً آن را در اطراف شهرها يا در ييلاق‌ها مي‌سازند.

البته در بعضي از کشورها قوانين ساخت و ساز به شهروندان اجازه? ساخت ويلا در داخل شهر را مي‌دهد و خانه‌هاي مسکوني به صورت ويلايي ساخته مي‌شوند

تاريخچه

ساخت ويلاها از جمهوري روم باستان شروع شد و در آن زمان ساختمان‌هاي ارزشمند افراد طبقه بالاي اجتماع به صورت ويلا در محوطه‌ها يا باغ‌هاي وسيع ساخته مي‌شدند که بعد از فروپاشي امپراتوري روم توسط کلسيا کاربريشان تغيير کرد و به صورت صومعه استفاده مي‌شدند و در قرون وسطي بعد از تعمير و تغييراتي دوباره به صورت ساختمان‌هاي اشرافي مورد استفاده قرارمي‌گرفتند.

ويژگي هاي معماري ويلا

تمام ويلاها داراي مشخصه هاي متمايز در معماري بنا هستند قابل توجه ترين مشخصه آن ها اين است که در يک محوطه وسيع و باز ساخته ميشوند.

همچنين بسياري از ويلاها داراي يک برجک مرکزي در بناي خود هستند که از تمام قسمت هاي بنا بلندتر است و به عنوان نقطه کانوني بناي ويلا از آن نام برده مي شود.

ويلا در قطعه بزرگي از زمين ساخته مي شود و اطراف آن مملو از درختان، مناظر زيبا، و آبنماهايي است که در محوطه سازي ويلا طراحي و ساخته مي شوند.

ناگفته نماندکه محوطه سازي و دکوراسيون خارجي ويلا از اهميت زيادي بر خوردار است و فضايي که بناي ويلا را احاطه مي کند بايد داراي زيبايي و جذابيت هاي بصري زيادي باشد.

ويلا ها اغلب داراي بام هاي شيرواني با پوششي سفالين هستند و در نماي آن از آجر و موزائيک براي زيبا سازي استفاده مي کنند.

سبک ويلا

سبک ويلاي شما را عناصر و المنت هاي استفاده شده در آن تعيين مي کنند.

بنابراين مهم است از ابتداي ساخت ويلا بدانيد چه سبکي را براي ويلاي خود مي پسنديد.

زيرا در اين صورت مي توانيد مصالح مناسب و لازم را راحت تر تشخيص دهيد و براي خريد آن اقدام کنيد.

براي مثال ويلايي با سبک کلاسيک داراي نمايي آجرين و درها و کفپوشي چوبي است.

آب و هوا

آب و هوا و منطقه جغرافيايي که ويلا در آن ساخته مي شود نقش مهمي در نوع مصالح مناسب براي ويلا و معماري دارد.

براي مثال سقف شيرواني و عايق بندي بام بسيار قوي براي ويلا هايي که در مناطق باراني ساخته مي شوند از جمله موارد حياتي و بسيار لازم است.

هم چنين ويلاهايي که در مناطق بادخيز ساخته مي شوند حتما بايد داراي بادگيرهاي قوي باشند تا صدمه نبينند.

توضيحاتي درباره طراحي ويلا

در طراحي ويلا ابتدا مي بايست تمامي شرايط مکان ويلا همانند زاويه تابش آفتاب, جهت وزش باد, شرايط زمين, محدوده زمين, ويلا هاي همسايگان, و قوانين ساخت و ساز مورد بررسي قرار گيرند.

پس با بررسي دقيق تر زمين, فرآيند طراحي ويلا آغاز مي شود.

در اين ميان مي توان طراحي حياط ويلا و طراحي محوطه ويلا را نيز آغاز نمود. طراحي و ساخت ويلا در شمال کشور با توجه به شرايط اقليمي خاص منطقه صورت مي پذيرد, در واقع نوع معماري و دکوراسيون داخلي ويلا بر اساس موقعيت جغرافيايي تعيين خواهد شد در طراحي ويلاي دوبلکس, دکوراسيون داخلي ويلا بايد به گونه اي باشد تا علاوه بر راحتي, از فضاي مازاد طبقات بهره کافي را برد در واقع دکوراسيون داخلي ويلا نياز به ذوق و سليقه طراح معمار را خواهد داشت در طراحي ويلا بايد تناسب بين فضاهاي خارجي و دکوراسيون داخلي ويلا رعايت شود.

مجموعه رنگ هاي به کار برده شده در طراحي ويلا مي بايست يک تصوير به هم پيوسته را نمايش دهند نماي ويلا بايد ترکيبي از جزئيات طراحي باغ ويلا ( باغویلا ) , مصالح و متريال ها مدل هاي متنوع درب و پنجره و ديگر اجزاي تشکيل دهنده باشد تا طراحي آن را زيبا جلوه دهد فضاي سبز, محوطه ويلا، استخر و در کل طراحي محوطه ويلا نقش بسيار مهمي در زيبايي و راحتي ويلا خواهد داشت.

در طراحي ويلا استفاده بهينه از فضاي خارجي همانند پارکينگ ها, باغ, فضاي سبز و استخر نيز به اندازه ي فضاهاي داخلي حائز اهميت است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *